Minggu lepas, ketika saya sedang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu dalam sebuah kelas Tingkatan Dua, tiba-tiba seorang pelajar perempuan mengangkat tangan.
"Ya, ada apa Bebiyana?" tanya saya pula.
"Er, saya nak tanya satu soalan kepada cikgu. Dah lama saya fikirkan perkara ini cikgu," kata pelajar terbut.
"Ya, apa soalan awak tu,"
"Saya harap cikgu tak marah nanti," katanya lagi. Saya semakin teruja juga apa bentuk soalan yang hendak ditanyakan itu.
"Er, saya nak tahu baby tu berada dalam mana cikgu? Dalam perut ke? Bukankah dalam perut tu ada makanan dan usus pula ada najis dalam tu?" Dia bertanya agak malu-malu.
Arghh! kenapa boleh dapat soalan ini dalam subjek Bahasa Melayu. Mungkin juga sebab saya menerangkan soal risiko kahwin lewat kepada pelajar-pelajar saya.
"Bagus soalan awak itu," kata saya untuk menghilangkan rasa bersalahnya kerana menyoalkan sesuatu yang tidak terfikir oleh rakan-rakannya yang lain.
"Ha'ah, saya pun nak tahu juga cikgu," sampuk seorang lagi pelajar perempuan.
Saya mengangguk faham. Untuk tidak menghampakan mereka saya pun menerangkan kedudukan sebenarnya bayi dalam kandungan berdasarkan apa yang telah saya pelajari semasa zaman persekolahan dulu ketika mengikuti kelas Biologi dan Kemasyarakatan dalam bab 10, Sisitem Pembiakan Manusia (wah, masih ingat lagi saya hehehehh).
Saya pun, "Sebenarnya bayi tu bla..bla..bla..bla..bla..bla..bla...bukan dalam perut."
"Oo..bukan dalam perutlah cikgu?"
"Bukan." jawabku tegas.
Mereka mengangguk-angguk. (tak pasti sama ada faham atau hanya sekadar mengangguk. Saya harap mereka faham).
Hmm..sejak akhir-akhir ini isu tentang wajarkah pendidikan seks di ajar di sekolah sebagai satu mata pelajaran khas menjadi perbahasan dan polemik dalam kalangan bijak pandai , menteri, pemimpin NGO, dan masyarakat khususnya ibu bapa. Ini kerana, gejala seks bebas hingga membawa kepada gejala pembuangan bayi kian meruncing dalam masyarakat belia kita. Alasan ini menyebabkan sesetengah pihak mahukan agar pendidikan seks ini perlu diajar di sekolah. Namun, bagi pihak yang menentang pula, juga menggunakan alasan yang sama. Mereka bimbang pendidikan seks itu nanti akan menambah nilai kepada masalah tersebut sehingga menjadi kian parah.
Semalam, Harian Metro ada memaparkan isu ini di halaman Variasinya di dalam artikel bertajuk "Modul Pendidikan Seks di Sekolah". Saya amat tertarik dengan satu baris ayat oleh pengarangnya yang berbunyi;
"..mana lebih baik, sama ada seks dibicarakan secara terbuka dalam suasana ilmiah atau membiarkan pelajar mencarinya melalui Internet yang kesannya lebih berbahaya?"
Di sini juga saya perturunkan beberapa petikan kata daripada Pegawai Psikologi Kanan Universiti Teknologi Mara (UiTM), kampus Puncak Alam, Selangor, Sulaiman Selamat seperti mana yang disiarkan di dalam artikel tersebut.
"..Soal seks dalam masyarakat kita terlalu tertutup, menyebabkan golongan yang ingin memperoleh maklumat sering kali dipandang serong. Mereka lupa, pertanyaan dan pendedahan itu satu proses pembelajaran sepanjang hayat. Apa yang menjadikannya jijik dan kotor adalah istilah semata-mata.."
"..Jangan kita sempitkan minda kerana itu cabang ilmu yang perlu dipelajari. Justeru, masyarakat perlu mengubah mentaliti mengenai seks bagi mengelak ia menghalang proses pembelajaran.."
"..Antara matlamat awal pengenalan pendidikan ini ialah untuk mendidik individu secara ilmiah mengenai fungsi tubuh secara biologi. Malangnya, ia disalah guna menjadi seperti subjek tidak bertamadun sedangkan agama juga menitik beratkannya.."
Sebelum kenyataan ini dikeluarkan, saya secara jujurnya amat menyokong pendidikan seks ini diajar di sekolah. Betul, ia merupakan salah satu cabang ilmu, mengapa perlu kita nafikan. Negatif sangatkah ilmu seks ini? Jijik sangatkah apabila kita membicangkan soal haid, nifas, mandi junub, batas-batas aurat, mani, mazi, pergaulan lelaki perempuan, batas-batas berpakaian, perkahwinan, kelahiran.? Lucah sangatkah apabila kita membincangkan soal-soal fungsi alat-alat pembiakan, faraj, zakar, vagina, rahim, sperma, zigot, kromosom dan sebagainya? Erotik sangatkah jika kita membicangkan secara ilmiah tentang susuk tubuh dan anatomi manusia jantan dan betina? Walhal ia dibicara dan diajar secara ilmiah. Ia tidak diajar seperti mana pendedahan seks oleh filem-filem Holywood atau Bolywood atau sesetengah filem Melayuwood sekarang ni. Buku teksnya pula tidaklah seperti sesetengah tulisan novel-novel picisan yang membicarakan soal seks yang melambak di pasaran. Pelik masyarakat kita, perkara baik yang diajar demi ilmu ditakuti, namun pada masa yang sama membenar dan melulus pula penyiaran filem-filem yang berbau seks keterlaluan, majalah-majalah hiburan yang mendedahkan susuk tubuh artis yang menggiurkan dijual secara bebas di pasaran. Tidak termasuk masyarakat 'mengiyakan' penjualan VCD lucah secara terbuka bersama VCD cetak rompak. Nah, di manakah nilai sebenar yang perlu kita pakai dalam membicarakan soal seks. Islam hanya tegas dalam mengharamkan unsur-unsur yang membuka kepada ruang berlakunya zina/seks bebas. Tapi pendidikan seks bukanlah unsur yang membuka ruang tersebut. Jangan pula kita silap dalam membuat penilaian.
Apa yang berlaku dalam masyarakat kita sekarang ini, khususnya kes gejala seks bebas dan pembuangan bayi bukanlah disebabkan kerana kurangnya pengetahuan remaja/belia kita tentang soal seks atau kerana terlebih faham mereka tentang soal seks ini. Ini disebabkan oleh banyak faktor yang kita semua sedia maklumi sebab-sebabnya.
Cuma, saya lebih suka kalau pendidikan seks ini hanya diserapkan sahaja dalam subjek-subjek yang sedia ada yang sesuai dan berkaitan dalam pembicaraan tersebut seperti Pendidikan Islam, Sains atau Biologi. Cuma perlu diperhalusi lagi dan dibuat penambahbaikan kepada isi kandungannya. Jika diwujudkan subjek baru yang berasingan, bimbang pula ia akan mendatangkan masalah lain dalam pendidikan negara, khususnya beban pelajar dan beban guru yang melibatkan penambahan masa persekolahan dan jumlah buku. Sekarang ini pun isu beg berat belum selesai lagi. Begitu juga masalah kekurangan guru dan beban guru di sekolah masih belum mampu diselesaikan sepnuhnya. Kita risau nanti seperti apa yang dikatakan oleh orang tua-tua, "Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran".
Ini adalah pandangan peribadi saya. Mungkin kalian ada pandangan lain untuk kita kongsikan bersama, atau mungkin tidak bersetuju dengan pandangan saya. Biarlah kita membicarakannya dalam penuh santai dan dengan hati yang jujur demi pencarian ilmu.