SEKADAR PESANAN

SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR MENGUNDI? JIKA BELUM, DAFTARLAH SEKARANG!

Jumaat, 11 Jun 2010

ISU : RESPON MENTERI TENTANG PERMIT KAPAL YAHUDI BERLABUH DI MALAYSIA

Berikut merupakan penjelasan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha yang disiarkan dalam Utusan Malaysia 10 Jun, berkenaan dengan tulisan kolumnis Zaini Hassan dalam ruangan Cuitnya; 'Bendera Israel Berkibar di Malaysia?' yang mendedahkan kehadiran kapal-kapal dagang negara haram Israel di Pelabuhan Klang.
"..Contohnya, menurut peraturan yang ditetapkan kapal-kapal Israel tidak boleh menaikkan bendera negara berkenaan apabila memasuki atau berada di sempadan Malaysia."
"Di samping itu, anak-anak kapal tidak dibenarkan meninggalkan kapal apabila berada di dalam perairan Malaysia kecuali jika berlaku kecemasan. Tambahan pula, barang-barang keluaran Israel tidak boleh dibawa masuk ke negara kita,"
Menurut menteri itu juga seperti mana yang dilaporkan, kemasukan kapal Israel adalah dibenarkan bagi tujuan perdagangan antarabangsa.
Jika diteliti dengan syarat-syarat tersebut, nampaknya terlalu 'ringan' dan longgar. Tidak menggambarkan ketegasan Malaysia dalam membela perjuangan rakyat Palestin. Kita tidak mahu tindakan tersebut akan memberi suatu tanggapan yang kurang elok terhadap Malaysia di mata rakyat dan rakyat Palestin. Bak kata Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia 11 Jun;
" Kita tidak mahu di celah-celah kesengsaraan umat Palestin, kita dilihat sebagai negara hipokrit, yang mengutuk tindakan ganas rejim Zionis ini tetapi mengaut keuntungan ekonomi daripada mereka...pada saya kalau dek kerana membatalkan keputusan itu akan membawa kemiskinan kepada kita, lebih baiklah kita miskin tetapi dapat berdiri megah dan berintegriti daripada kaya tetapi dilihat sebagai hipokrit,"
Malah menurut beliau juga, langkah membiarkan kapal-kapal kargo milik Israel memasuki pelabuhan negara ini untuk tujuan perdagangan merupakan satu penghinaan kepada kemanusiaan.
Kata-kata Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu ini ada benarnya. Kerajaan yang ada sekarang perlu mempertimbangkan semula permit yang membenarkan kapal-kapal Israel memasuki serta memunggahkan barangan dan kargonya di semua pelabuhan di negara ini. Perdana Menteri Datuk Seri NajIb Tun Razak harus menyemak semula kebenaran (permit) tersebut, walaupun kewujudan permit ini bukan di era pentadbiran beliau. Biarlah selepas ini segala tindakan kita selaras dengan prinsip dan dasar kita dalam menyokong perjuangan rakyat Palestin.

p/s : KHAIBAR! KHAIBAR! KHAIBAR! YA YAHUD!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan